web analytics

Bani pentru cele sfinte

bisericaÎn ultimele zile, Remus Cernea, parlamentar din partea Partidului Verde şi hunedorean de-al meu, a reintrat în atenţia opiniei publice graţie propunerii sale ce vizează ca Biserica, cultele religioase să nu mai fie finanţate de către stat şi să fie întreţinute financiar direct de către credincioşi prin virarea celor 2% din impozitul pe venit, precum în cazul ONG-urilor, ori prin alt tip de donaţii. Propunerea, care mie îmi pare foarte ok, a fost lansată spre dezbatere publică şi urmează ca pe baza ei parlamentarul să întocmească un proiect legislativ care să separe definitiv cultele de bugetul statului şi, implicit, de sfera politică românească. Până acum propunerea tânărului deputat nu are susţinerea USL-ului, iar Radu Mazăre, lider PSD Constanţa, l-a numit „tâmpit” pe colegul de coaliţie şi a declarat, potrivit România Liberă, că „dacă nu-şi retrage iniţiativa de eliminare a finanţării cultelor îi rup picioarele lui Cernea”.

Din punctul meu de vedere, a mi se oferi de către stat libertatea de a oferi bani unui anume cult e un drept subînţeles. În plus, propunerea lui Cernea este practicată de nemţi, iar reacţia Patriarhiei Române cum că criza economică autohtonă nu va fi rezolvată, ba din contră existând riscul demarării a unei alteia, între stat şi cutele religioase, este deplasată. În plus, culmea făţărniciei, Patriarhia invocă confiscarea proprietăţilor bisericeşti din timpul lui Alexandru Ion Cuza şi asumarea de către stat a sprijinului financiar, acordat şi în anii comunismului. “O eventuală încetare a sprijinului statului faţă de Biserica Ortodoxă Română şi alte culte ar trebui să fie urmată, în mod firesc, de o restituire a tuturor averilor bisericeşti confiscate, care, însă, între timp au fost folosite pentru împroprietărirea succesivă a populaţiei sărace. În plus, banul public oferit cultelor provine de la contribuabili care sunt în majoritate creştini ortodocşi”, explică Biroul de Presă Patriarhiei într-un comunicat oferit publicului.

Concret, banii oferiţi în majoritate de ortodocşii români sunt justificaţi prin întreţinerea bisericilor, plata clerului şi a salariilor didactice, construirea altor unităţi de cult, acestea fiind în mare cheltuielile derulate în sfera religiosului. Însă noi plătim deja taxe de cult. Plătim în parte cu ocaziile evenimentelor majore ale vieţii, ce implică biserica: botez, nuntă, înmormântare, alte slujbe de tot felul. Pe lângă aceste taxe îndesăm bani în cutiile milei, oferind libertatea celor ce se îngrijesc de acestea a-i cheltui pe ce ştiu dânşii mai bine. Direcţionând 2% din venitul nostru către cultul ce se identifică cu opţiunea noastră religioasă, alături de alte mai mari sau mai mici donaţii, nu este oare suficient pentru Biserică?

Remus Cernea a venit cu o propunere deşteaptă şi corectă, din păcate a fost luat în şuturi de social-democraţi şi nu se bucură de susţinere în rândul aleşilor noştri. Nu mă surprinde reacţia BOR, chit că e deplasată pretenţia cu restituirea proprietăţilor confiscate în 1863, astfel statul, dar mai ales, contribuabilii, fiind pedepsiţi întru cele veşnice spre a plăti, la infinit, pentru nedreptăţile istorice. Răstimp în care, pe alte căi, intră alţi şi alţi bani în visteriile prea-curaţilor.

Un astfel de sistem ar reflecta, spun eu, fidel relaţia dintre credincioşi şi biserica ce-i reprezintă, urmând a se evidenţia prin ajutorul primit acele culte care ştiu a-şi ţine aproape enoriaşii. Altfel spus, nu este obligaţia mea să să plătesc gazul ars în iernile geroase, nici curentul din lăcaşurile de cult şi nici restaurarea chipurilor cioplite în faţa cărora, aşa cum spune porunca, nu mă-nchin. („Eu sunt Domnul Dumnezeul tău: să nu ai alți dumnezei afară de mine, să nu-ți faci chip cioplit ca să te închini lui.” – la catolici; „Să nu ai alți dumnezei afară de mine.” – potrivit învăţăturii ortodoxe).

Eu nu vreau să dau bani Bisericii obligat forţat, poftim, cu riscul de a arde-n Iad de zgârcită şi păcătoasă ce sunt. Sau, fie! Să plătesc cotă parte lunar, când oi primi în mână invitaţie nominală în Rai, nu altfel decât cu parafa oficială a Sfântului Petru.

40 Comments

  • Mihaela 2013-04-10 Reply

    Eu propun să se restituie celor care divorţează taxa de cununie! :)) Că doar, vorba aia, au făcut treabă de mântuială. Şi nici n-am văzut vreun chitanţier prin zonă… l-o fi uitat acasă… 😛

    • Cudi 2013-04-10 Reply

      Chitantele astea… ochii dracului. :p

      • Mihaela 2013-04-10 Reply

        Aha… atunci or fi interzise 🙂

  • jammer 2013-04-10 Reply

    mda imi amintesc ca si pentru botezarea unor copii abandonati au pretins bani si bineinteles ca nici o chitanta…..ca vorba dascalului care se ocupa de treburile delicate: asa se face 🙂

    • Cudi 2013-04-10 Reply

      Refulasem treaba cu nasitul… Cand ajutorul popii a venit sa mai ceara bani, pe langa taxa oficiala in schimbul careia ioc chitanta… Ca vorba ceea, eu si sora-mea, una pe atunci “ziarista”, ailalta profesoara, aveam de unde… Jenant.

  • irina 2013-04-10 Reply

    ca bine zici!

    • Cudi 2013-04-10 Reply

      Unde-i rost de blasfemii in postul Pastelui, hop si Irina… :p

  • Cristina 2013-04-10 Reply

    De acord. De asemenea, tot asa sa se faca si in cazul invatamintului. Cine nu isi trimite copiii la scoala sa nu mai fie taxati. Cine nu ia alocatie sau concedii de maternitate sa nu mai fie taxat pentru acestea.

    • Cudi 2013-04-10 Reply

      Astea sunt drepturi de baza, nu optiuni ideologice.

      • Cristina 2013-04-10 Reply

        Da, fiecare are dreptul de baza de a face ce vrea cu banii lui, statul nu are dreptul sa-i confiste si sa-i redistribuie…..

        • Cudi 2013-04-10 Reply

          Ca-i redistribuie prost si preferential, nu contest. Si multumesc ca ai trecut pe aici, Cristina!:)

          • Cristina 2013-04-10 Reply

            Statul nu are dreptul ca sa redistribuie banii nimănui.

            • Cudi 2013-04-10 Reply

              Ca sa fim mai exacti, Guvernul. Si nu e un drept, corect, intra in competenta sa reglementata prin Constitutie.

              • Cristina 2013-04-10 Reply

                Deci nu ne punem problema dacă Constitutia încalcă drepturile oamenilor, sau dacă se contrazice?

                Atunci nu putem spune ca ceea ce face guvernul nord-coreean este greșit, pentru ca intra in competenta sa reglementata prin Constitutie?

    • ketherius 2013-04-11 Reply

      Aberezi. Stii ca aberezi, dar speri ca oamenii se aprind si lipsa ta de logica trece neobservata.

      De oameni educati avem nevoie, e nevoie sa argumentez asta? Faptul ca scrii atat de corect este dovada a faptului ca banii unor oameni care nu aveau copii la scoala, dar care ti-au platit (indirect) studiile, au fost bine folositi.

      De oameni indobitociti, care se lasa calcati in picioare si care stau cu capul plecati sa ia bataie (pe dracu, de fapt cei ce se dau credinciosi sunt si cei mai invidiosi, barfitori si calcatori in picioare -- vezi busculadele de la miezul noptii de Paste) are cineva nevoie? De oameni care neaga evidenta (cum ar fi datarea cu C12, lista e lunga) si evidenta incoerenta si lipsa de logica (lumea a fost facuta in 6 zile, dar Soarele, care defineste ziua, a fost facut candva la mijlocul saptamanii) a unei culegeri de texte cenzurata (Niceea, isi aminteste cineva?), modificata si interpretata pe gustul unul unor batrani mojici, frustrati si misogini (Scriptura) -- are nevoie cineva? Nimeni, in afara de cei ce la imbacsesc capul cu idioteniile respective.

      Iar tu compari educatia -- stiinta si cultura -- cu religia. Cum poti? Ce a adus religia bun in afara de Inchizitia spaniola, de vanatoarea de vrajitoare (cu torturile si arderile pe rug pe care le stim) de la Salem, cu sclavia pe mosiile bisericii -- ca sa revenim la noi acasa?

      • Cristina 2013-04-11 Reply

        Cred ca fara sa iti dai seama imi dai dreptate.

        In primul rind, citeste mai bine si ai sa vezi ca am spus ca sint de acord ca sa nu fim obligati ca sa dam bani bisericii. Nici eu nu as vrea ca sa dau bani bisericii, deci nu stiu unde ai vazut tu ca eu compar “educatia cu religia”??

        Apoi, oamenii aceia pe care-i numesti indobitociti sint produsul scolilor publice. Doar absolut toata populatia romaneasca a frecventat “educatia” de guvern. Mai putin babele si mosii de 70-80 de ani, dar nu cred ca faci referire doar la aia. Guvernul a educat populatia prezenta, daca-i numesti indobitociti inseamna ca statul a esuat in a-i educa, nu?

        Alta afirmatie pe care o faci poate fi din nou invalidata. Unde am scris ca nu avem nevoie de oameni educati? Niciunde. Dar atunci de unde ideea ca numai statul poate educa oamenii? Dupa spusele tale arata ca nu a facut acest lucru. Doar statul detine cheile educatiei, si daca nu frecventezi centrele de indoctrinare ale statului nu poti obtine o educatie adecvata??

        Sa fim seriosi… As vrea ca fiecare persoana sa fie educata, doar ca statul nu are dreptul, datoria si nici puterea (asa cum chiar tu ai aratat in exemplul oamenilor indobitociti) ca s-o faca.

        Deci, nu stiu cine abereaza si este lipsit de logica aici….

        • ketherius 2013-04-11 Reply

          Hai sa vedem:

          “nu stiu unde ai vazut tu ca eu compar “educatia cu religia”??”

          Aici:
          “De asemenea, tot asa sa se faca si in cazul invatamintului. Cine nu isi trimite copiii la scoala sa nu mai fie taxati.”

          “De asemenea” si “tot asa” arata comparatia.

          “Mai putin babele si mosii de 70-80 de ani, dar nu cred ca faci referire doar la aia.”

          Cine e in frunte la biserica? Cine te apostrofeaza ca nu tii mainile cum trebuie in biserica? Cine isi da coate si se uita chioras (sau cu ura, dupa dispozitie)? Categoria 70-80. Evident ca la aia ma refer.

          “Alta afirmatie pe care o faci poate fi din nou invalidata. Unde am scris ca nu avem nevoie de oameni educati? Niciunde.”

          Minti. Ai spus aici:

          “De asemenea, tot asa sa se faca si in cazul invatamintului. Cine nu isi trimite copiii la scoala sa nu mai fie taxati.”

          Daca ar plati pentru invatamant numai cei ce il folosesc, atunci ar deveni invatamant privat si, evident, mult mai scump. Fiind mult mai scump, si l-ar permite mult mai putini. Mai putini oameni educati e consecinta propunerii tale.

          Alta tampenie:

          “As vrea ca fiecare persoana sa fie educata, doar ca statul nu are dreptul, datoria […] ca s-o faca.”

          Pe bune? Sa mori tu ca nu are datoria? Si nici dreptul? Ia da tu frumusel inapoi la Fisc toti banii cheltuiti de guvern pe educatia ta, atunci, ca i-ai primit pe nedrept, dupa cum spui. Ceausescu evaluase educatia la circqa 20.000DM (pe cap de german emigrat inapoi in Germania). Cifra reala e undeva mult mai sus.

          “Deci, nu stiu cine abereaza si este lipsit de logica aici….”

          Normal ca nu stii, te contrazici singura in aceeasi rasuflare. Daca ai fi in stare sa gandesti logic, s-ar vedea in ce si cum scrii.

          • Cristina 2013-04-11 Reply

            Hai sa vedem:

            Nu am comparat religia cu educatia, ci am comparat taxarea oamenilor pentru diferite scopuri, care nu tin de rolul guvernului. Adica taxare pentru a finanta biserica, educatia, alocatiile, concediile de maternitate, etc. Ai inteles acum?

            Oamenii aia care merg in genunchi ca sa pupe niste oase nu sint doar cei de 70-80 de ani. O fac si altii, de virste mult mai tinere, care au frecventat scolile publice care spui tu ca ofera o educatie superioara.

            Neadevarat. Sint copii care nu frecventeaza centrele de indoctrinare ale statului si nici scolile private, si de aia au rezultate mai bune decit acestea. De unde tragem concluzia ca statul nu detine “cheile educatiei” si daca nu te “educa”, aka indoctrineaza statul nu inseamna ca nu esti “educat”.

            Cine i-a dat dreptul statului ca sa ofere “educatie” poporului? Nu prin faptul ca ofera “educatie” incalca drepturile oamenilor la libertate intelectuala? Ce am primit eu nu a fost educatie, a fost indoctrinare, deci statul nu a cheltuit nimic pe educatia mea.

            Deci daca doar statul este cel care ofera o educatie superioara, cum se face ca sint atitia analfabeti si “indobitociti” in Romania?

            • ketherius 2013-04-11 Reply

              Acum ti-am vazut si blogul. Deci esti un troll, o activista de-aia din tara in care s-au adunat toti “religious nuts”, scursura Europei.

              “Visele copiilor mei vor fi determinate de Dumnezeu, in timp ce il urmeaza pe El, nu de cerintele guvernului care ii urmaresc din leagan pina cind termina scoala.”

              Esti una dintre acei ipocriti care vrea sa isi creasca copiii izolati de societate, indobitociti de religia aleasa de parinti, ca sa ajunga la maturitate niste ciudati, izolati, cu probleme de adaptare, care nu stiu ce e aia normalitate, pentru ca a apoi sa dea vina pe guvern pentru esecurile personale.

              Esti una dintre acei ipocriti care nu vrea sa dea taxe la guvern, dar vrea sa aiba infrastructura (sosele, linii telefonice si acoperire de telefon mobil, canalizare, apa curenta). Una dintre aia care vor ca toti sa dea pentru a avea ei asfalt pana in fata garajului, dar nu vor ca lor, peersonal, sa li se opreasca taxe. O ipocrita care traieste din activism, care nu pare sa aiba o viata personala si a carei bucurie in viata este sa isi impuna parerea asupra celorlalti.

              Daca iti citeam blogul de la inceput, te consideram spam si te ignoram, ca altceva nu meriti.

              Be gone!

            • Cristina 2013-04-11 Reply

              Si uite asa pierde cineva caruia i se inchide gura cu dovezi! Pentru ca nu mai ai ce sa spui incepi atacul la persoana! De ce nu iti aperi ideile? Pentru ca nu au sens si ti-am dovedit!

              Aroganta si ignoranta ta transpira printre rindurile scrise de tine, care arata ca habar nu ai despre ce vorbesti si pentru asta trebuie sa arunci cu insulte.

              De aia Romania e cum e!

  • Cudi 2013-04-10 Reply

    @Cristina: Ba ne punem astfel de probleme, tocmai asta facem, afectati ori ba: dezbatem, protestam, mai scriem pe blog, fiindca avem DREPTUL la libera exprimare. Iar daca nu l-am avea, ne-am proclama disidenti. Ideea e ca ne place ori ba, suntem condusi, manipulati, furati, ca au DREPTUL (in temeiul legii; nu ca ar fi bine, nu ca e dreptate, adevar, corect). Deci, da, putem spune multe. 🙂

    • Cristina 2013-04-10 Reply

      Exact, atunci nu trebuie sa tacem doar pentru faptul ca legile sint de asa natura. Nu trebuie sa acceptam ca biserica ortodoxa sa primeasca bani de la buget si oamenii nu trebuie sa se complaca ca sa fie taxati pentru programe sociale.

      • Cudi 2013-04-10 Reply

        Pe scurt: eu am nevoie de asistenta medicala si educatie gratuita pentru copilul meu, eu nu-mi permit spital/scoala/pensie privata, am nevoie de programe sociale in Romania in care ma chinui sa traiesc. De Catedrala Mantuirii Neamului nu, n-am nevoie.

        • Cristina 2013-04-10 Reply

          Dar sint unii care au nevoie de catedrala si nu de scoli gratuite. De aici nevoia de a ne uita dincolo de nevoile fiecăruia, si de a realiza care este scopul si rolul guvernului.

          • Cudi 2013-04-11 Reply

            Imi cer scuze pentru aprobarea intarziata a comentariului de mai sus, wordpressul l-a bagat la spam.

            • ketherius 2013-04-11 Reply

              Pana si un program s-a prins ca nu are nimic de spus 😀

  • ketherius 2013-04-11 Reply

    Pe de alta parte, Cudi, daca biserica ar fi finantata numai de catre credinciosi, ar putea evolua catre modelul bisericii catolice -- care detine banca proprie si unde totul se vinde pe bani, inclusiv invitatia in Rai (sau se vindea candva). Sau, mai rau, ar putea deveni o companie de spalat creiere si confiscat bani ca “biserica” scientologica.

    • Cudi 2013-04-11 Reply

      Franta, Irlanda, Olanda sunt doar cateva exemple de state care au lasat in seama credinciosilor finantarea cultelor religioase. Si chiar daca au un nivel de trai multumitor, oamenii n-arunca cu fanatism banii pe indulgente.

      • ketherius 2013-04-11 Reply

        Daca. Plus ca e nevoie de oameni educati, nu indoctrinati, ca sa nu cazi in fanatism.

  • ketherius 2013-04-11 Reply

    Cudi, explica-i, te rog, acestei activiste de partid convertita la activism religios, ca nu o atacam, ci doar ii explicam de ce nu merita atentia mea (sau a ta sau a altcuiva).

    Don’t feed the trolls, eh?

    • Cudi 2013-04-11 Reply

      Cristina nu are nevoie sa-i explic ce-i ala debate sau trolling (pasiv?!)agresiv.

  • ketherius 2013-04-11 Reply

    Apropo, cum reusea cineva sa plece in SUA pe vremea cand se scria “cind”, fara sa fie securist infiltrat?

    Indicatie: nu reusea.

  • Anamaria 2013-04-11 Reply

    Ce fierbere, ce nebunie, ce vânzoleală… De trei zile mă cert cu al meu pe tema Bisericii, Facebook-ul a luat foc și văd preoți care au har și dar, oameni simpli cu salarii mizere, cum sunt puși la zid și invitați să trăiască din fum de tămâie și să leviteze. La un moment dat îl încolțiseră pe un biet om, despre care eu știu că lucrează în cinci locuri ca să-și întrețină familia -- el fiind și preot -- și l-au făcut cu ou și cu oțet. Dar nici unul dintre ”bărbații” care comentează de zor pe Facebook nu ar avea coaie să-l ia de gât pe ”Preafericit” sau pe vreun înalt mitropolit ce a furat de nu-și mai știe avuțiile. Cum spuneai la postarea mea cu ”paraziții” să nu generalizez, așa îți spun și eu acum. Nu toți preoții sunt secături. Dar, de obicei, ăia corecți și-o iau în bot de la enoriași. Preafericitul și cohorta lui se scaldă-n continuare în banii noștri…:(

    • Cudi 2013-04-11 Reply

      Ana, nu despre preoti buni si preoti rai ziceam (n-am generalizat in legatura cu popimea), ci despre sistem si finantari, despre cum nu-mi pare ok drumul pe care o apuca banul contribuabilului, banul meu.

  • jammer 2013-04-11 Reply

    Ana, ideea e de cum reglementam functionarea unei institutii, care primeste pe de o parte bani de la stat, iar pe de alta parte are propriile surse de finantare prin oferirea de servicii, taxabile. Mie nu mi se pare normal ca banii mei o data sa se duca sub forma de taxe la biserici, iar cand am nevoie de ceva de la biserica sa platesc inca o data…ca intre preoti sunt si oameni deosebiti e o alta discutie, ca unii dntre preoti au sau nu au bani, la fel…

  • jammer 2013-04-11 Reply

    Si inca ceva, cand s-a facut secularizarea averilor bisericilor si manastirilor, biserica a acceptat asta cu conditia sa fie intretinuta de stat…de ce intre timp biserica solicita toate terenurile si cladirile sa ii fie retrocedate?? Averi care au fost facute tot pe spinarea si ingnoranta oamenilor de rand..

    • Cudi 2013-04-11 Reply

      Asta e replica BOR la propunerea lui Cernea: nu ne mai dati bani, atunci dati-ne inapoi pamanturile (nu-i privilegiu, e obligatia statului). Asa sa ne ajute Dumnezeu!
      L.E. „Să nu poftești casa aproapelui tău; să nu poftești nevasta aproapelui tău, nici robul lui, nici roaba lui, nici boul lui, nici măgarul lui, nici vreun alt lucru care este al aproapelui tău.”

  • jammer 2013-04-11 Reply

    Pai le-a dat statul inapoi…mergi la manastirile din nord si nu numai si ai sa vezi cate pamanturi au …e drept ca nu le-a restituit tot ce aveau pentru ca ar insemna sa le restituie aproape un sfert din teritoriu, in Moldova si Muntenia, doar ca nu trebuie uitat in ce context s-a facut secularizarea (in conditiile in care tot ceea ce produceau mergeau la Muntele Athos)..si ma repet nu trebuie uitat ca toate averile si pamanturile detinute au fost facute pe spinarea poporului, acelasi care acum plateste cu doua maini biserica

  • jammer 2013-04-11 Reply

    Ca si idee mi s-ar parea mult mai onest ca fiecare comunitate sa aiba grija de biserica si preotul ei , cum se intampla si in alte parti si sunt convins ca asa nici un preot nu ar muri de foame si ar fi mult mai bine ancorat in realitate si in comunitate

  • Je te jure! 2013-06-07 Reply

    […] Dar vine omu’ ăsta cu nişte propuneri care mă pun pe gânduri. Să ne amintim de povestea cu finaţarea cultelor religioase. Acum Cernea revine propulsat de un nou şut, amendamentul propus de el  pentru votul fără […]

Leave a Reply to Anamaria Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *