web analytics

8 secunde

În 2004, ca să facă economii, UPS (firma de curierat) a decis să elimine, pe cât posibil, virajele la stânga. După un an, cele 96.000 de camioane UPS au condus cu 747 de mii de kilometri mai puțin, economisind 190.000 de litri de combustibil. În prezent, 13 ani mai târziu, economia de kilometri a crescut la 73,7 milioane și compania are cu 1.100 mai puține camioane în flotă. Toate acestea datorită faptului că s-au eliminat, pe cât posibil, virajele la stânga – cam 90%.

Teoria a fost testată și de Mythbusters, care au arătat că o călătorie de 8,3 km a ajuns la 10,9 km făcând doar viraje la dreapta, dar a consumat cu circa 40% mai puțin combustibil.

https://www.youtube.com/watch?v=ppCz4f1L9iU

Când drumul cel mai scurt e la stânga și tu conduci în partea opusă, parcă drumul e mai lung, nu? Cum apare economia de distanță? Spre deosebire de testul făcut de Mythbusters, UPS are avantajul că știe că își poate grupa toate destinațiile pe rute convenabile, astfel încât să obțină nu numai economie de carburant, ci și de kilometri.

Schimbarea algoritmului de creare a rutelor nu este singurul efort de eficientizare făcut de UPS. Un fost angajat povestește cum a fost instruit să urce în camion și să îl pornească în timp record:

Începi să urci în mașină punând piciorul stâng pe scară, cu mâna stângă pe mânerul de deasupra ușii și cu cheia mașinii în mâna dreaptă. Pivotezi și aluneci în scaun, verifici oglinzile, piciorul drept e pe frână, cu piciorul stâng dai drumul la frâna de ajutor, mâna dreaptă întoarce cheia în contact, în timp ce mâna stângă apucă centura și o prinde. Toate acestea în nu mai mult de 8 secunde.

Ținând cont că un șofer poate face mai mult de 100 de opriri pe zi, suma acestor economii de secunde se poate traduce într-o căruță de bani plătită ca overtime celor 96.000 de șoferi.

Știu că în România oamenii se plâng că sunt munciți rău, n-au timp să respire și că în România nu este atât de bine ca în Occident,. Odată ajunși aici, SURPRIZE! Proprietarii și managementul sunt mai comuniști decât comuniștii noștri, fiind tot timpul cu ceasul în mână căutând secunde libere pentru a le valorifica. De exemplu, acolo unde lucrez eu, șoferii care livrează sunt plătiți nu doar în funcție de km, ci și de numărul de cutii, numărul de pași făcuți, numărul de trepte urcate, numărul de uși deschise până în locul în care clientul preia responsabilitatea mărfii. Dacă nu se descurcă în timpul normat, pierderea (timp pierdut și neplătit) este a lor, a șoferilor.

74 Comments

  • Iosif 2017-02-11 Reply

    Supertehnologizarea are un rol destructiv al valorilor autentice naturale,iar metaforicul “Antichrist” îsi arata coltii destrucivi formând în laboratoarele întunericului oculto-religios si politic”taina faradelegii” cyber-omul artificial menit sa înlocuiasca miliardele de gloate înfometate de pe Terra,selectând genomul uman desavârsit (perfect),”rasa ariana” initiata si planificata de EI ucigasii IUBIRII ABSOLUTE… HRISTOS, în urma cu doua milenii,de catre tradatorii Farisei evrei “Iuda Iscarioteanul” si conducatorii Imperiului Roman ajungând apogeul în timpul lui Hitler,iar experientele lui Josef Mengele,continua si azi în secret si în laboratoare subterane bine securizate si pazite de fortele armate !
    Asistam azi,la ultimele zbateri ale celor ce au distrus viata si frumusetea planetei Terra fost “Eden” devenit “Iad” în care oamenii naturali sunt sacrificati (arsi în cuptoare,gazati,vaccinati,utilizati la scara planetara pe post de ‘cobai’) .Cea mai mare crima împotriva umanitatii de când exista omul inteligent (homo sapiens) se petrece sub privirile noastre adormite,îmbatate de dorinta de acumulare de gunoaie materiale ce ne angreneaza inconstienti în sistemil întortocheat al acestui dumnezeu mort “Mamona” !

    “De aceea,bucurati-va,ceruri si voi care locuiti în ceruri ! Vai de voi,pamânt si mare ! Caci diavolul s-a coborât la voi cuprins de o mânie mare,fiindca stie ca are putina vreme .”

    https://biblia.resursecrestine.ro/apocalipsa/12

  • Elena 2017-02-11 Reply

    După commentul religios al lui Iosif, să comentez și eu. 🙂
    Mai demult am aplicat la o interprindere mare pentru un post de economistă și ei au organizat cu o firmă specializată un test de limbă străină scrisă pe care l-am luat eu ca punctaj, din păcate -- deși nu mă dusesem pentru un astfel de test ci la un interviu pentru un post de economistă. Drept urmare au insistat să mă angajez secretarã pe același salariu ca o economistã. Am refuzat. M-au rechemat a doua zi că făcuseră rost de un post de economistă la salarizare dar cu atribuții și de traducător, corespondență pe email/telefon cu firmele din afară și cu cele care veneau în vizită în co.
    Nr. de formații al co. nu se împărțea exact la 3 câte eram noi la biroul de salarizare, și ce a picat peste virgulă mi-a fost dat mie că tot aveam atribuții suplimentare și eram și nouă.
    Toți aveau grade de rudenie la birouri înafară de mine. Nu aveam motive să stau peste program (chiar din contra) decât dacă mă ruga vreo colega să o ajut că a rămas în urmă sau mă delega vreun director să ajut pe alții. Introduceam în niște programe fișe de normare și calculam salariile muncitorilor pe lângă altele. Nu am avut cazuri să vină salariatul din formațiile alocate furios să mă ia la rost. Unei colege i se mai întâmpla. Mulți muncitori nu reușeau să-și facă norma și atunci firma le completa din oficiu până la salariul minim pe economie. Asta maxim 3-4 luni, după care îi înlocuiau căci mereu angajau și aveau fluctuații destul mari de personal. Norma o stabilea un inginer care îi cronometra pe cei foarte buni. Erau unii care trăgeau tare pentru bani și evident că depășeau cu mult performanțele majorității. Aceștia erau remunerați mai bine dar pentru asta plăteau toți ceilalți (mai neperformanți) care scoteau limba de un metru ca să se mențină pe linia de plutire.
    Era un sistem cam incorect și sper să fi transmis/exprimat cât de cât bine ideea despre unele situații/practici din unele co. din România.

    • Iosif 2017-02-11 Reply

      Elena draga,te rog nu mai face cunfuzie între religie si credinta,deoarece sunt doua forme diametral opuse,cam la fel cu diferenta dintre bine si rau,lumina si întuneric… 🙂

      • papagigli 2017-02-11 Reply

        Iosife, am facut o mare greseala fata de tine si-mi cer scuze. Am spus ca esti idiot, cind de fapt tu esti prost de-mpungi. Credinta e aia pe care o simti. Religia e aia pe care o inveti si-ncerci s-o propovaduiesti. De fapt ce faci tu nu mai e nici religie, e mai mult fanatism religios. Intrebarea care ma munceste, nu stiu din ce cauza, ar fi ca daca lumea asta e o nenorocire, o mizerie, care la urma urmei a fost creata de iubitul tau, de ce dracu nu te spinzuri? Du-te neica linga el, daca asta-ti doresti, ca-ti spun, insistenta ta maladiva nu va reusi sa imbrobodeasca pe nimeni. Du-te si iubiti-va pina v-o ustura la ficati, ca zau nu te vor regreta multi in viata asta vie. Decit sa-ti pierzi timpul pe blog, mai bine te-ai ruga, te-ai biciuii, te-ai canoniza, sodomiza si ce draci se mai termina in iza.
        Ti-o spun prieteneste, desi nu meriti.

        • Iosif 2017-02-11 Reply

          Sentimentele tale “nobile” ce le nutresti pentru mine,pentru Hristos si Tatal Nostru te vor framânta în asa masura încât te vor îmbolnavi si mai mult,si-ti vor amarâ viata în toate aspectele ei (trup,suflet si spirit) pâna acolo ca-ti vei dori moartea tie însuti,iar atunci din disperarea fara solutii omenest,vei striga la Tatal meu,sperând la un miracol ultim. Eu te îndemn cu toata IUBIREA si din tot sufletul meu,în Numele lui Isus Hristos sa te POCAIESTI de rautatea ce-ti macina fiinta de atâta vreme,încercând sa iubesti neconditionat pe toti semenii tai asa cum sunt ,buni sau rai,deoarece Tatal meu da ploaie si -i hraneste pe toti fara sa faca diferenta.Ma rog la Dumnezeul meu sa nu-ti ia în seama pacatul,si sa nu-ti faca dupa faptele si gândurile tale nedemne de un om .
          Frustrarea,ura,aroganta,orgoliul,cuvintele urâte porcoase aluziile indecente si împotrivirea acuta obsesiva exptimata împotriva IUBIRII ABSOLUTE,te îmbolnavesc bio-fizic si spiritual,facând din fiinta ta un mort viu care se aseamana cu un copac din marea padure planetara,fara roade,sau mai grav,o tufa de spini ce trebuie arsa pentru a nu face umbra pamântului,care are nevoe de “apa” si Lumina Soarelui pentru ca “samânta” sa germineze,sa creasca sa aduca roada Stapânului Creator al Vietii,Tatalui meu !
          Ti-o spun cu toata stima si IUBIREA ce mi-a dat-o TATAL !
          Sa ai pace în sufletu-ti framântat !

          • papagigli 2017-02-11 Reply

            MmmDa! Nu esti doar prost, esti si dus cu capul. Vad ca tatal ti-a dat cam totul, pina si timpeala. Mai bine o mosteneai pe ma-ta.
            Te crezi superior altora, ceea ce nu e crestineste. Esti arogant si asta nu-i credinta. Esti prost, crezind ca harul poate fi predat sau invatat. Esti de-o insistenta bolnava. Te erijezi in posesorul adevarului absolut, desi esti un nimeni. Chiar nu-ti dai seama ca astea nu sunt trasaturile unui credincios ci ale unui fanatic?
            Si ca tot te-am facut prost, te-am citit fluturind in draci termenul “iubire pura”. Poti explica in ce consta iubirea impura, asta ca sa-ti dai seama ca nu te judec in mod gratuit.

          • Iosif 2017-02-11 Reply

            Deoarece tu stii ca mi-esti simpatic,chiar daca te simti frustrat de inferioritate,eu te iubesc sincer profund dincolo de nivelul perceptiei omenesti ale simturilor primare moarte limitate spatio-temporal la aparente si materia relativa efemera,trecatoare.
            Te percep un copilas inocent,inconstient de raul care si-l face lui însusi,manifestând resentimente fata de cel care-l apreciaza si iubeste neconditionat de aparentele iluzorii.
            Ti-am citit blogul,si dupa ce mi-ai spamat comenturile,si crede-ma ca te stimez mult din mai toate pdv,însa problema este ca ai un vocabular vulgar de manelist (poate consideri ca prin aceasta devii mai popular) iar acest lucru îti afecteaza imaginea de ‘critic literar virtual’.
            Cât despre acest superb sentiment prin care ai fost tu însuti creat,pot sa-ti spun ca NU-L CUNOSTI cu adevarat si nu L-ai experimentat niciodata cu adevarat,înselându-te pe tine însuti.
            Perceptia ta despre IUBIRE este limitata la perceptia primatelor în calduri,o forma de “instinct primar” care-si poseda prada satisfacându-si instinctual pofta sexuala,carnala,apoi…vid 🙂
            Dragostea autentica nu este o placere EGO-ista,este o daruire,ce implica toate celulele ce alcatuiesc organismul tau,un sacrificiu total si neconditionat pentru cel pe care-l iubesti asa cum a iubit fratele meu întâi nascut din femeie,si “Samânta Duhovniceasca,Isus Hristos !
            Daca mai ai nelamuriri,citeste Tora sau Evangheliile unde totul este expicit si detaliat !
            P.S. “Dus cu pluta” si “deviat psihic” nu esti singurul care mi-o spune însa,crede-ma nu ma doare ! 🙂 🙂

          • papagigli 2017-02-11 Reply

            Iosife, tu nu-mi esti simpatic. Chiar de loc si ti-am spus motivele. Acum, citind caracterizarea pe care mi-ai facut-o, n-o pot nega. Asta e perceptia ta. Singura problema e ca eu nu pretind a fi ceea ce nu sunt, pe cind tu, pretinzi a fi normal, cind de fapt esti fugit d-acasa.
            Toti incercam sa epatam, sa ne facem placuti si apreciati, numai ca eu incerc cu ceea ce sunt, tu in schimb, incerci cu ceea ce crezi ca esti. Nu esti, crede-ma. Si daca nu ma crezi pe mine din cauza trivialitatilor, atunci poate ar trebui sa-i crezi pe toti ceilalti care ti-au atras atentia ca deraiezi in mod permanent si voit. Ca daca as fi crezut in povestile tale ispiresciene, zau te-as fi considerat un anticrist. Asa insa, te consider un om bolnav care necesita tratament de specialitate. Vezi-ti de sanatate!
            Cu asta am incheiat discutia. Poti raspunde, dar nu mai astepta vreo replica de la mine.

      • Elena 2017-02-11 Reply

        Iosif, știi ce m-am gândit? De fapt pe mine nu trebuie să mă rogi mult ca să-ți spun. 🙂
        După câte vezi oamenii de pe aici, cu unele excepții, nu prea rezonează cu ce zici. Și cu cât insiști în a repeta mesajul, cu atât ei se enervează (unii). Oare nu ar fi mai bine ca în tot acest timp să faci precum pustnicii care nu ies la propovăduit ci se roagă pașnic din chilioarele lor ca Bunul Dumnezeu și Iisys Hristos să le lumineze mintea lui x,y,z ca să priceapă adevărul? Că degeaba îi explici unui copil care nu a învățat adunarea și scăderea, ecuații de gradul 4 și integrale, cosinus, sinus, etc. Va zice că ai luat-o razna și ești posedat pentru că nu vorbești româna sau limba pe care el o poate înțelege. 🙂

        • papagigli 2017-02-11 Reply

          Elena, mi-ar placea sa cred ca spui una si gindesti alta, pentru ca din ceea ce-ai scris rezulta ca Iosif, atotstiutorul, isi pierde timpul cu mine, un ignorant care n-are notiunea realitatii.
          Ai baut ceva sau chiar asta ai vrut sa spui?

        • Elena 2017-02-11 Reply

          Mie mi-ar plăcea să cinstim un pahar de vin și apoi să-mi recitești mesajul. 🙂

          • papagigli 2017-02-11 Reply

            Nu mi-as fi permis sa comentez fara sa-l inteleg. Dar daca spui ca l-am inteles pe dos, inseamna ca nu-mi ramine decit sa-mi cer scuze si sa admit ca nu prea reusesc sa te inteleg, today 😆
            Pardon, faza cu paharul mi-e clara si o accept fara mofturi 😉

        • Iosif 2017-02-11 Reply

          Elena draga,tot respectul pentu îndemnul tau de suflet,însa consider ca dintre toti comentatorii de pe acest blog,(dincolo de parerile relative,subiective,filozofico-stiintifice-dogmatico-religioase si oculte),doar Renata pare ca întelege cel mai bine limbajul exprimarii mele,iar aceasta,datorita faptului ca este interesata de cercetare si cunoasterea paranormala,si al fenomenelor înca tainice,ascunse de muritorii de rând,iar aceasta cunoastere nu este rezultatul studiilor elevate ci al sensibilitatii sufletesi .
          Tu stiai ca nu exista oameni liberi cu adevarat pe aceasta planeta albastra Terra,si ca toti suntem ‘sclavii’ influentati subconstient,inconstient sau supraconstient de energii negative sau pozitive,rau sau bine,iar liberul arbitru ne apartine de a alege DOAR una dinte aceste ‘sclavii’ ca doar de aia “Adam si Eva” au piercdut ‘genomul eternitatii’ si fericirii eterne,iar de atunci omenirea întreaga alearga pe pamânt “în cautarea timpului pierdut”.
          Daca nu puteti descifra si îtelege Cuvântul lui Dumnezeu,care este “revelat” de Duhului Sfânt,si unde sunt ascunse tainic,codificat,toate secretele Universului mai cercetati cel putin ce spune ingineria genetica despre aceste modificari genetice ce pot avea loc natural sau se pot realiza în laboratoare.
          Poate stiti sau ati auzit despre hidra de apa dulce ca este nemuritoare …
          http://romanian.ruvr.ru/2012_12_12/Savantii-germani-au-descoperit-gena-nemuririi/

          • Elena 2017-02-11 Reply

            Iosif, tu pari serios în ce spui tot timpul și prea sigur pe ce ai citit, pe când noi dezbatem ce am citit și ce am mai aflat de prin alte surse. Pe noi nu ne prea lovește revelația divină ci le interpretăm în fel și chip sau după cum am mai citit și citind pe fundal a sunat ca un clinchet: “aha (pare veridic și logic)”. 🙂
            Deși și eu cred absolut în existența lui Dumnezeu, Iisus, nu aș vrea să mă impun cu forța ca să-i conving și pe ceilalți. Le spun și dacă vor să mă creadă, bine, dacă nu, nu mă supăr și nu insist (deși poate uneori așa pare pentru că sunt vorbăreață).
            Și dacă ți-ai dat seama că dintre toți doar Renate te înțelege, care-i motivul care te îndeamnă să continui să scrii pentru cei care nu te înțeleg și de ce nu le scrii doar celor care arată înțelegere față de ce le spui? 🙂

        • Iosif 2017-02-11 Reply

          Cred ca ai gresit Numele Hristosului ! În Biblia mea este Isus ,nu “Iisys” ! 🙂

          • Elena 2017-02-11 Reply

            Iertare! Am tastat greșit, nu da cu piatra. În Biblia mea e Iisus

          • Iosif 2017-02-11 Reply

            Nu stiu da decât cu …pâine ! 🙂

          • Elena 2017-02-11 Reply

            Pâinea îngrașa și în plus am și eu. Mai bine aruncă-n mine cu dolari, euro, lire… 🙂

          • Iosif 2017-02-11 Reply

            Nu pot arunca ce n-am ! N-am dollari,euros,lire,am doar pâine&iubire,si-o stare de …fericire ! 🙂

  • Elena 2017-02-11 Reply

    Poți să ștergi linkul/commentul după ce îl deschizi

    https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1900851066800922&id=1684603981758966

  • papagigli 2017-02-11 Reply

    Si eu incerc sa imbunatatesc eficienta blogaritului de la serviciu. Pina acum n-am reusit, inca imi maninca citeva ore pe zi 😆

    • ketherius 2017-02-11 Reply Author

      Și mie. Am ajuns, chiar, să îmi aduc laptopul de acasă și să intru prin telefon, ca să nu se prindă băgăcioșii de la HQ din State ce fac.

      • Elena 2017-02-11 Reply

        Ce ingenioși pot fi unii. 🙂

      • papagigli 2017-02-11 Reply

        keth,
        Eu nu ma mai obosesc s-o maschez. De fapt chiar mi-ar placea sa ma puna pe liber si sa-mi dea pachetul. Se aude ca in martie va fi o miscare si sper s-o prind, ca m-am voluntarizat la HR 😉

    • Elena 2017-02-11 Reply

      Papa, pe tine te urmărește norocul de când te-ai născut. Când să își tragă puțin sufletul și norocul, pac, tu te simți ghinionist. Grea misiune mai are și norocul cu tine. Știi de ce mă aciuez pe lângă tine? Mă gândesc că poate s-o lua puțin și la mine. 🙂

      • papagigli 2017-02-11 Reply

        Adica ma iubesti din interes? 😆
        Elena, norocul si-l face omul. Nu vreau prin asta sa-mi atribui cine stie ce merite, dar pot spune ca am fost inspirat in multe din actiunile pe care le-am intreprins.

        • Elena 2017-02-11 Reply

          Papa, de când te contrezi cu Iosif, ai început să ne confuzi cu iubirea. 🙂
          Ocolește-l cu privirea pentru că e mai rezistent ca tine. E antrenat. Nu sunteți pe aceeași undã și nu vã înțelegeți.
          Cine te pune să-i pigulești textele ca mai apoi cu părul ridicat și unghiile scoase de sub pernuțe să-i tastezi un mesaj pe care-l susuri printre dinți? :)))

          • papagigli 2017-02-11 Reply

            Elena, mi-e greu sa inteleg ce vrei de fapt sa spui cu interventia asta. Imi dai sfaturi de cum trebuie sa ma comport, sau ce?

          • Elena 2017-02-11 Reply

            Nu. Deloc. Din contra, știu că experiența pe care o ai mă pune în inferioritate chiar și nu mi-ar premite să mă pronunț. Era doar o sugestie ca să nu te complici cu el și să-ți strici bunădispoziția ca mai apoi să arunci fraze acide chiar și către cei care te simpatizează. 🙂

          • papagigli 2017-02-11 Reply

            Care fraze acide? Ai spus, in gluma, ca stai pe linga mine ca sa te molipsesti de norocul care ma inunda. Iar eu am replicat, tot in gluma, ca ma iubesti interesata. In ce consta aciditatea?
            In fine, s-o lasam ca e o discutie puerila si din cite stiu, suntem adulti 😆

          • Elena 2017-02-11 Reply

            Puțin acidulat ai fost când m-ai întrebat dacă eu îți dau sfaturi cum sã te comporți. 🙂
            Dar să o lăsăm așa că vãd că transfer conflictul de la Iosif la mine și nu vreau. 🙂

  • Lotus 2017-02-11 Reply

    De ce virajul la dreapta consumă mai puțină benzină decât cel la stânga?

    • papagigli 2017-02-11 Reply

      Pentru ca poti sa-l faci fara sa astepti la stop.

    • ketherius 2017-02-11 Reply Author

      În America de Nord, poți face la dreapta pe roșu -- ca și cum ai avea un semn de stop: te oprești, te asiguri și faci dreapta. Și în România a început să se introducă ceva similar, un portocaliu clipitor cu un semn de cedează pentru virajul la dreapta.

      Pe lângă faptul că nu stai la semafor ca să faci dreapta, verdele pentru la stânga e mai scurt (rezultând mai multe cicluri de semafor ca să îți vină rândul) și, când nu e semafor, trebuie să cedezi celor ce vin din față (uneori minute bune, pentru că mașina de UPS e mare, grea și demarează greu).

      Din cauza traficului din față și al timpului scurt de verde pentru la stânga, trebuie să o calci mai tare ca să apuci să fugi la stânga, rezultând în consum mult mai mare. Nu știu pentru un camion, dar mașina mea poate consuma între 15 și 50 l/100km la demaraj de pe loc, în funcție de cât de greu mi-e piciorul.

  • Lotus 2017-02-11 Reply

    Cred că așa e peste tot, profit cât mai mare. De aia firme ca Apple își fac fabrici în țări din luema a treia, sau în China, unde îi exploatează pe angajați ca pe sclavi. În România e chiar mai bine, unora nu prea le pasă de bani, se mulțumesc cu un trai amărât, din ajutorul de șomaj. 😀

    • Ketherius 2017-02-11 Reply

      Ca să fim corecți, trebuie să recunoaștem că Apple nu are fabrici în China. Foxconn fabrică telefoanele Apple și Foxconn își tratează angajații ca pe sclavi. Că Apple știe și nu îi pasă, asta e altă discuție.

  • Ketherius 2017-02-11 Reply

    Ipocrizia atinge cote penibile când, la angajare, unui muncitor plătit aproape de minimul permis de lege i se spune că principala lui grijă este să crească prețul acțiunilor companiei.

  • Renata Carageani 2017-02-11 Reply

    Ia uite că iar deține Iosif adevărul: „Cea mai mare crima împotriva umanitatii de când exista omul inteligent (homo sapiens) se petrece sub privirile noastre adormite,îmbatate de dorinta de acumulare de gunoaie materiale ce ne angreneaza inconstienti în sistemul întortocheat al acestui dumnezeu mort “Mamona” !”
    Ce zice Iosif? Că lumea ”bună” moare sub ochii noștri, acumulând gunoaie, angrenată într-un test-labirint de șoareci din care scapă viu unul, valabil pentru un nou experiment. Șoricelul care a bătut cronometrul la ieșit din labirint. Va trece toate testele, viu, dar va sfârși mort, într-un laborator care cercetează latența unui medicament, administrat în doză letală.

    Keth, omul care a descris cum se urcă el la volan în minimum de timp și i se pare normal și politica firmei e ok e de tratament psihiatric.
    Citisem undeva că, ceea ce ne deosebește de câini, pisici și alte animale domestice e sentimentul zilei de duminică.
    Pariez pe orice că acest angajat al firmei de curierat a pierdut sentimentul zilei de duminică.
    Dacă ăsta e capitalismul eficient, de ce nu-i zicem sclavagism? Poate că unul dintre șoferi are, în capul lui, alt ritual al plecării de pe loc, cu 0,03 secunde mai scurt. Omul ăla va rămne cu inovația lui înmormântată. Oamenii supuși unor astfel de automatisme clachează repede. Poate că ăsta e și scopul, să angajăm alții mai fără experiență, pe salarii mai mici, de grabă dresabili.

    Mi-ai răpus ultima șovăială că, acum 25 de ani, ar fi trebuit să-mi urmez soțul în America, unde se stabiliseră părinții lui ca transfugi.

    • Lotus 2017-02-11 Reply

      Păi chiar este sclavagism. Dar este un sclavagism mai subtil și mai eficient. Că dacă nu vezi lanțurile, că dacă te consideri liber, că dacă presa îți susură în urechi că tu decizi cine iese președinte și ministru, nu mai simți nevoia să te răzvrătești, nu? 🙂 Sistemul nu s-a schimbat, sistemul s-a perfecționat.

      • Elena 2017-02-11 Reply

        Bine punctat. 🙂

      • ketherius 2017-02-11 Reply Author

        Măi, Lotus, se poate? Știi, doar, că nu-mi place să fiu de acord cu tine!

    • ketherius 2017-02-11 Reply Author

      Omul respectiv era un fost angajat, care a povestit acele detalii în contextul în care se vorbea despre optimizările făcute de UPS. Nu a reieșit vreun semn de admirație din afirmațiile lui, ci doar o enunțare a unui fapt relevant pentru discuție.

      Acum vreo 12 ani, când am început demersurile de emigrare, aveam șanse egale pentru SUA și Canada. Mi-am consultat globul de cristal și am decis că e mai bine în Canada. Mult timp mi s-a spus că am greșit, dar mie mi-e tot mai clar că am ales bine.

  • Elena 2017-02-11 Reply

    Tot menționa ieri Papa de aglomerația din Bangladesh, multe firme cunoscute de haine își fac colecțiile în fabricile de acolo (și din alte țări subdezvoltate) în lohn, pentru a ieși la un preț minim per articol vertimentar și un profit uriaș, așa că atunci când sunt mega reduceri ei vând articolul la un preț real. Anumite tehnici utilizate de exemplu pentru a uza blugul/jeanșii și a-i face trendy-flendy sunt extrem de nocive pentru muncitori (gen sablajul). În țările sărace muncesc în fabrici copii peste 9-10 ani care sunt prost remunerați.
    În unele mine care seamănă cu niște găuri extrem de adânci sunt folosiți copii pentru că sunt mai mici. Rata mortalității e foarte mare dar sărăcia îi îndeamnă să riște.
    Gigantul Nestle, cu accent pe e, a fost implicat în multe scandaluri privind nerespectarea normelor muncii în fabricile sale din țările sărace și suprapopulate și inclusiv în multiplele sale contracte (cumpăra cacao de la o firmă din Coasta de Fildeș care exploata copii care erau practic vânduți ca sclavi de părinți, în deceniul nostru). Cred că și reporterii, fie că sunt plătiți de concurență sau o fac din rațiuni absolut morale, au meritele lor și scoțând la ivealã unele lucruri îi forțează să se îndrepte de la aceste practici neortodoxe, fie pentru a nu-și pierde clientela care nu ar mai cumpăra aflând pe ce se duc banii lor, fie trași la răspundere în privința legalității. 🙂

  • Cudi 2017-02-11 Reply

    Am intrat de pe mobil doar cât să vă spun că suntem în deplasare, nu putem comenta acum, dar revenim în câtevs ore.

    • Lotus 2017-02-11 Reply

      E cam vag câteva ore. Câte ore, minute și secunde, considerând că virați doar la dreapta? 🙂

  • papagigli 2017-02-11 Reply

    On topic, nu ca pina acum 😆 Preocuparea permanenta pentru reducerea costurilor este regula de baza a competitiei. Multe idei sunt luate in deridere, dar fara un motiv real. Stiti cit economiseste o companie de aviatie daca va pune o maslina mai putin in salata oferita pasagerilor? 40K de euro pe an. Va mai suna ridicol? As zice ca nu.
    Japonezii practica astfel de reduceri sau imbunatatiri de zeci de ani. Mai nou au imprumutat si americanii asanumitele kaizen care s-ar traduce schimbare in mai bine. Am participat la multe si pot spune ca ideile mici produc save-inguri mari. Iar acea “spagetti diagram” care pare o prostie, poate salva timp si bani. Multi bani.
    In privinta instructiunilor pentru soferii de la UPS, care par puerile prin detaliile oferite, sunt menite sa formeze un automatism mai eficient decit cel pe care fiecare dintre noi il are. Nu e nimic extraordinar sau ridicol. Si noi avem in companie astfel de documente pentrutraining. Si hai sa spunem ca operatorul va salva 8 secunde pe operatie. Daca operatia e repetata de 20 de ori de cei 300 de muncitori, se ajunge la un save-ing de peste 2000 de ore pe an. Dar daca reducerea se face si la alte operatii?

    • Elena 2017-02-11 Reply

      Și oare acest lucru nu ne transformă într-un fel de roboți umani? 🙂

      • papagigli 2017-02-11 Reply

        Nu, n-as spune robot. Toti avem automatisme. Pe unele le mai nunim tabieturi 😉

      • ketherius 2017-02-11 Reply Author

        Ehei, încă nu ai auzit cum se lucrează într-un depozit. Pe lângă cei din depozit, șoferii de la UPS sunt în vacanță.

        • papagigli 2017-02-12 Reply

          Da, e adevarat, n-am lucrat intr-un depozit, dar sa-ti spun ceva. In vacanta fiind, ma uitam la aia care serveau in barul din piscina. De la 10 la 18 nu stateau o clipa, Nici n-aveau cum, ca cererile curgeau cu zecile. Nu spun ca-si rupeau salele, dar sa stai in picioare 8 ore si sa faci la coctailuri, in caldura aia, plus albinele care roiau, nu stiu daca as fi fost in stare. Nu acum, acum multi ani 😆

    • Elena 2017-02-11 Reply

      Automatismele. Ce e comportamentul unui om dacă nu e un set de obișnuințe în proporție de 80% care tot crește până la 100%?

      • papagigli 2017-02-11 Reply

        Exact. Sunt activitati pe care le repetam zilnic si citeodata fara a le mai constientiza, devenind automatisme.

        • Elena 2017-02-11 Reply

          Ok. Și oare creierul nostru nu încearcă să compenseze această rutină zilnică prin dorințe extravagante sau înclinații spre surse de “adrenalină”?

          • papagigli 2017-02-11 Reply

            Cine a spus ca viata e compusa numai din automatisme? Astea ar duce la degenerarea creierului si am ajunge sa actionam doar instinctual. Dorintele pot fi de orice natura, important e ca sunt gindite. Apropos, sexul poate fi considerat o rutina? 😉 Acum sa va vad 😆

          • Elena 2017-02-11 Reply

            Depinde dacă e după program
            Sau intervine mai spontan 🙂

          • papagigli 2017-02-11 Reply

            😆 Daca e ca vrea sefu’, poate fi considerat automatism, dar daca esti sefu’, mi-e greu sa cred ca-ti poti automatiza erectia 😆
            Oricum, trecind la un altfel de sex, ma apuc de culinareala. Mi-a venit o pofta de porc cu alune … si ciuperci, ca astea nu fac parte din reteta originala 😉
            Noapte buna!

            • ketherius 2017-02-12 Reply Author

              Așteptăm detalii 🙂

          • Elena 2017-02-11 Reply

            Nu cred că e vorba de șef într-o relație normală. 🙂
            Știam că bărbații nu puteau acuza femeile de viol, decât dacă pot demonstra că li s-a dat cu forța anumite substanțe întãritoare.
            Spor la gătit! Noapte de vis!

          • papagigli 2017-02-12 Reply

            Keth,
            Nu pot, coane. M-antelegi, fiind Elena de fata, libertatile de exprimare-mi sunt ingradite 😆

  • Elena 2017-02-11 Reply

    Fãrã șofer 🙂

    https://youtube.com/watch?v=s7e5S3QB33g

    • ketherius 2017-02-11 Reply Author

      Să-l văd conducând într-o furtună de zăpadă pe o autostradă acoperită de polei, apoi mai vorbim.

      • Elena 2017-02-12 Reply

        Speri că dacă e plin de senzori și merge singur, nu o fi având și senzori pentru polei, redresare, viteză optimă…
        Nu avem noi destulă imaginație ca să ne gândim la ce alții au putut deja să inventeze și să construiască. 🙂

        • Renata Carageani 2017-02-12 Reply

          Eu n-aș călători nici plătită într-un vehicul condus de un computer. În baza lui de date există „n” situații cărora trebuie să le facă față. Plaja e de la cele mai probabile la aproape imposibile. În viața reală există întotdeauna o situație improbabilă, imposibilă, de domeniul S.F. despre care noi, când vorbim, începem propoziția cu „dacă, prin absurd…” Pentru situațiile alea e nevoie de o minte înceată și imperfectă de om, care să ia hotărâri pe bază de fler, de iluminare…

            • ketherius 2017-02-12 Reply Author

              Accidentul s-a produs pentru că un TIR i-a tăiat fața mașinii Tesla și containerul TIR-ului avea aceeași culoare ca cerul, iar senzorii de coliziune (radar și infraroșu), ce lucrează de la nivelul capotei în jos, nu au sesizat nimic deoarece containerul era înalt și sub el, între roți, nu era nimic de sesizat.

              Ceea ce lumea ignoră de dragul senzației este că pilotul automat nu este dispozitiv de condus autonom, ci un sistem de menținut distanța, viteza și banda. Atât. Mai mult, când activezi sistemul, te pune să confirmi că ai înțeles că trebuie să ai mâinile pe volan și să fii tot timpul atent la drum, gata să reacționezi. Iar cel ce a murit se uita la film. Adică se uita la film în timp ce era la volan și luase la cunoștință că trebuie să fie atent.

              Într-un alt incident, un șofer de Tesla a suferit un atac de cord la volan. Omul a programat mașina să îl ducă la spital și mașina l-a dus, singură.

          • Lotus 2017-02-12 Reply

            Ketherius, nu știu care e senzația, eu relatam un fapt.

            Așa au zis și cei de la Tesla, că pilotul automat doar te ajută, tu conduci. Dar se comportă ca un sistem autonom. Poate conduce foarte bine și fără tine, ceea ce înseamnă că îți vei ține mâinile pe volan de formă. După părerea mea, ar fi mai bine ca un astfel de sistem să nu poată vira singur, sau să nu poată conduce pentru mai mult de câteva secunde. Și să te secondeze în situațiile în care de exemplu ațipești și pierzi controlul volanului. Faptul că îți dă posibilitatea să te uiți la film dar zice că te secondează e fix cum zicea Cudi acum câteva articole despre Dumnezeu care i-a interzis lui Adam să muște din măr dar a pus copacul fix în mijlocul grădinii, nepăzit.

            În rest, sunt de acord că nu tehnologia în sine e de vină, ci modul cum o folosim. Nu văd în ce mod textul meu contrazice asta.

            Poate era mai bine să comentezi pe Quo Dixit. Acela e un articol separat de tema de față, am dat link pentru că Renata m-a inspirat să-l scriu. În plus, comentariul tău nu va fi văzut de cei care citesc articolul meu dar nu intră aici.

            • ketherius 2017-02-12 Reply Author

              Senzația este “OMG, mașină, computer accident!!!“, când realitatea este “cretin iresponsabil moare la volan vizionând un DVD în timp ce conducea”.

          • papagigli 2017-02-12 Reply

            Renata,
            Nici cu avionul?

          • Lotus 2017-02-12 Reply

            Ketherius: Păi eu nu am prezentat știrea la modul senzaționalist.

            Programele au întotdeauna erori. Iresponsabilitatea este întotdeauna a oamenilor. De altfel, asta e și ideea articolului: să nu te bazezi foarte mult pe tehnologie, că nu te poate ajuta decât până la un anumit nivel. Aș zice că suntem în acord aici.

            Cu mențiunea că eu transfer o parte din responsabilitate și asupra companiei. Care, dacă e vorba de un program în fază beta, nu ar trebui să-l lase să conducă ca și cum ar fi un program impecabil. Că vei ajunge să-ți ții mâinile pe volan de formă.

            • ketherius 2017-02-12 Reply Author

              Nu mă refeream la tine cu senzaționalismul. Iar cu șoferii, în momentul în care faci un lucru care știi că este interzis, ești pe propria răspundere.

              Nu poți proteja un om de el însuși și proștii sunt inventivi rău. Nici o companie nu poate preveni toate folosirile greșite ale produselor saleș tot ce poate face este să își avertizeze utilizatorii și să îi oblige să confirme că au înțeles. De acolo mai departe, șoferul este răspunzător.

          • Elena 2017-02-12 Reply

            Eu aș spune că vorbiți precum vorbeau oamenii după ce primul avion realizat s-a prăbușit. Și totuși noi astăzi zburăm cu avionul iar printre pionerii aviației ne mândrim cu românii noștrii.
            Nu vreau să creadă Cudi că de când m-a învățat cum să postez de pe mobil video-uri, numai asta fac. Dacă intrați pe Futurism veți vedea cã sunt mai multe noutăți referitoare la mașinile conduse de un computer. Peste 5 ani probabil vom râde de commenturile și articolele de acum. 🙂

            • ketherius 2017-02-12 Reply Author

              Eu prefer mașină cu ambreiaj, cu schimbător de viteze și 100% sub controlul meu. Deplasarea autonomă poa’ să fie acolo pentru când vin de la vreo petrecere, atât.

  • Renata Carageani 2017-02-12 Reply

    Gigli, de câte ori am zburat cu avionul, am observat că are echipaj uman. 🙂
    Când spuneam că nu m-aș da pe mâna unui pilot-computer, subînțelegeam fără pilot uman, cu „nimeni” la volan/manșă.

    • ketherius 2017-02-12 Reply Author

      Well, deși pilotul automat menține azimutul, altitudinea și viteza, există și sisteme care pot ateriza avionul fără intervenție umană (dacă aeroportul are dotările necesare -- balize radio specializate)

Leave a Reply to Elena Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *